Auto's aan boord
Start Omhoog

 

Start
Wie ben ik?
Modelbouw
Ravenstein
Foto's
Links
Nostalgie

Gastenboek

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 28-02-13.

 

 

 

Auto's aan boord

 

Auto's aan boord dat is een verhaal apart. In het begin was vooral de plaats waar de auto moest staan een probleem. Bij de meeste schepen stond hij ergens op de luiken. Dit was erg lastig bij het laden en lossen, dan stond de auto dikwijls in de weg. Ook het van boord gaan met de auto was lastig meestal werden daarvoor de zogenaamde autoplanken (fig.1) gebruikt. Hierover werd de auto aan de wal gereden. De echte problemen waren er vooral bij hoge kademuren, dan kwamen de planken erg steil te liggen en was het uitkijken geblazen. Aan een normale kade die ongeveer op gelijke hoogte lag als het schip, ging het van boord rijden gemakkelijk (fig.2). Ook werden auto's dikwijl met behulp van een havenkraan aan de wal gezet. Dit veranderde toen de autokraan (fig.3)  bedacht is. Een simpele constructie, die op elk willekeurig plek op een schip geplaatst kon worden. Later ging men de autokraan meer en meer op het voorschip plaatsen, omdat men dan beter bij de wal kon komen en men op kanalen met lage bruggen de auto eventueel in het ruim kon zetten. Tegenwoordig worden veel autokranen gebruikt als vervanging van de voormast.

 

autoplanken.jpg (80583 bytes)

figuur 1

Het gebruik van autoplanken.

 

 

steileplank.jpg (75046 bytes)

figuur 2

Een doorsnede van een schip tegen de kade.
Je kunt je voorstellen dat het met zo'n hoge kade het best een hachelijke onderneming was.

 

 

autokraan.jpg (48991 bytes)

figuur 3

De autokraan kan hydraulisch omhoog en als het goed gedaan wordt, is dit de veiligste en handigste oplossing.

 

Een autokraan biedt natuurlijk meer mogelijkheden dan het hijsen van auto's alleen. Hij wordt voor tal van andere zaken gebruikt. Bijvoorbeeld voor het aan en van boord hijsen van een roeiboot of andere zware onderdelen.