Gastenboek
Deze pagina is voor het
laatst bijgewerkt op
28-02-13.
| |
Auto's aan boord
|
Auto's aan boord dat is een verhaal apart. In
het begin was vooral de plaats waar de auto moest staan een probleem. Bij de meeste
schepen stond hij ergens op de luiken. Dit was erg lastig bij het laden en
lossen, dan stond de auto dikwijls in de weg. Ook het van boord gaan met de
auto was lastig meestal werden daarvoor de zogenaamde autoplanken (fig.1)
gebruikt. Hierover werd de
auto aan de wal gereden. De echte problemen waren er vooral bij hoge
kademuren, dan kwamen de planken erg steil te liggen en was het uitkijken
geblazen. Aan een normale kade die ongeveer op gelijke hoogte lag als het
schip, ging het van boord rijden gemakkelijk (fig.2). Ook werden auto's dikwijl met behulp van een havenkraan aan de wal gezet. Dit veranderde toen de autokraan (fig.3)
bedacht is. Een simpele constructie, die op elk willekeurig plek op
een schip geplaatst kon worden. Later ging men de autokraan meer en meer op
het voorschip plaatsen, omdat men dan beter bij de wal kon komen en men op
kanalen met lage bruggen de auto eventueel in het ruim kon zetten.
Tegenwoordig worden veel autokranen gebruikt als vervanging van de voormast.
|
|
figuur 1
Het gebruik van autoplanken.
|
|
|
|
figuur 2
Een doorsnede van een schip tegen
de kade.
Je kunt je voorstellen dat het met zo'n hoge kade het best een
hachelijke onderneming was.
|
|
|
|
figuur 3
De autokraan kan hydraulisch omhoog en als
het goed gedaan wordt, is dit de veiligste en handigste oplossing.
|
Een autokraan biedt natuurlijk meer
mogelijkheden dan het hijsen van auto's alleen. Hij wordt voor tal van
andere zaken gebruikt. Bijvoorbeeld voor het aan en van boord hijsen van een roeiboot of andere zware onderdelen. |
|