Nostalgie 6
Vorige Start Omhoog Volgende

 

Start
Wie ben ik?
Modelbouw
Ravenstein
Foto's
Links
Nostalgie

Gastenboek

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 28-02-13.

 

 

 

Hollands Glorie op de Rijn

 

irene2.JPG (24145 bytes)

De Irene opvarend in Homberg met de sleepschepen Hardi van H. van Werkhoven en de Raptin van P. Wirges in september 1989, ter hoogte van Homberg, geladen met copra voor Neuss

 

Nadat de Irene weer omgebouwd was om te slepen, gebeurde het zelden dat we zonder sleepschip voeren. In Rotterdam lag een hele voorraad schepen klaar, geladen met zonnebloempitten voor Mainz-Mombach. Iedere reis die wij deden, hing er een sleepschip achter en al gauw waren we een bekende verschijning met ons gesleep op de Rijn. Tussendoor gingen er ook nog sleepschepen naar Krefeld en Neuss. Deze werden daar gelost en moesten als ze leeg waren weer mee terug naar Rotterdam. Op deze manier hadden we meer dan genoeg te varen en te slepen. Vooral slepend met lege schepen misten we steeds meer een kopschroef. Dus werd er in oktober 1980 een kopschroef ingebouwd bij Van Tiem in Beneden Leeuwen.

Begin november kwam de Irene in de krant, omdat we toen vier lege sleepschepen van Neuss naar Rotterdam brachten. Zo'n grote sleep was in jaren niet vertoond en dit was de reis dat wij wel het meest gefotografeerd werden. Het was dan ook een apart gezicht zo'n grote sleep.

 

nos 23.JPG (15121 bytes)





In de haven van Neuss ligt de sleep geformeerd om te vertrekken, maar vanwege het slechte zicht moeten wij nog blijven wachten.




nos 22.JPG (43738 bytes)




Eindelijk is het zover, we kunnen vertrekken. De sleepcilinder wordt in de voormast gehesen, zodat de overige vaart kan zien dat hier gesleept wordt.

nos 24.JPG (64966 bytes)




Afvarend aan de grens.
Hier kun je zien hoe groot de lengte van de sleep is, het geheel is zo'n 350 meter lang en 20 meter breed.

 

nos 25.JPG (76271 bytes)


Afvarend aan Sprokkelenburg.
Hier zijn de sleepschepen goed te zien. Op eerste lengte de Agathangelus van De Bruijn en de Orpheus van Reinarz en op tweede lengte de Risico van Jongenotter en de Avanti II van Volker.

 

Onderweg met een sleep moest de Irene soms nog laden en dan bleven de sleepschepen wachten tot wij hiermee klaar waren. Meestal gingen wij in Andernach laden en voeren dan met een leeg schip achter ons naar Nederland. Het gebeurde ook wel eens dat wij met een schip vanuit Mainz-Mombach vertrokken en dat het zo lang duurde in Andernach, dat er in die tijd nog een sleepschip leeg kwam. Zo'n schip werd dan dikwijls door een voorspan(sleep)boot naar Andernach gebracht en bij ons erachter gehangen.

 

nos 26.JPG (33019 bytes)




In Andernach brengt de voorspanboot Martinus, van Loh uit Trechtinghausen, de Richard VIII van Van Laack na, vanuit Mainz-Mombach en legt die langszij de Insula van De Bijl die bij ons al erachter hangt.





nos 27.JPG (31624 bytes)






Als de sleep bij elkaar is, gaat het in de afvaart naar Rotterdam. Volaan vooruit in Gods naam.






 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van het slepen, zoals het bij ons bijna elke reis ging. Als ik hier verder over zou doorgaan, wordt het verhaal erg lang. Ik kan je verzekeren dat dit een interessante tijd was.

Er werd natuurlijk nog veel meer gedaan dan slepen alleen. Als er ergens een schip aan de grond zat, kwam mijn oom pas goed in zijn element. Als er dan getornd kon worden, wilde hij meestal wel een poging wagen om het vastgelopen schip los te trekken. Op enkele uitzonderingen na, is dat ook gelukt. Dan waren wij best wel trots op ons krachtige schip.

Soms waren er ook wel schippers van sleepschepen die hun auto mee wilde nemen. Wanneer wij leeg waren, ging dat meestal wel, want dan werden de auto's met behulp van de autokraan bij ons in het ruim geparkeerd. Over het gedoe met auto's in een ander hoofdstuk meer.

In de loop der tijd werd er het nodige aan het schip omgebouwd. We waren een goede klant bij Frans van Tiem in Beneden Leeuwen en bij Teun de Heus in Nijmegen. 

 

nos 28.JPG (59793 bytes)  

 

De Irene met sleep opvarend in Nijmegen met op de achtergrond Lent, zomer 1986

 

 

Het volgende deel gaat over verbouwen en andere zaken aan boord.

 

wordt vervolgd op Nostalgie 7